Popular Posts

Saturday, April 27, 2013

ANWAR GUNA FORMULA 2:1:1 PANDIKAR AMIN DI KOTA BELUD

Senario pengundi Kota Belud sememangnya mengkehendakan pemimpin mewakili suku bangsa di daerah koboi ini. bermaksud, kota belud mempunyai pengundi 3 suku bangsa tetap terbesar iaitu dari dusun, bajau seterusnya iranun. Tiga (3) tahun yang lepas DSP TS pandikar amin telah mengeluarkan fatwa politik dengan memperkenalkan satu formula kepimpinan dalam senario politik kota belud dengan melihat suku bangsa yang lebih selesa muraikb definisikan di wakili atau di pimpin oleh pemimpin yang berasal dari suku bangsa mereka sendiri. ini bermaksud, bajau lebih selesa di pimpin oleh pemimpin bajau, dusun oleh dusun dan iranun di pimpin oleh iranun.

Muraikb kira, pengenalan formula ini di kota belud mengambil kira tentang isu perkauman antara bajau dan iranun yang sering bertelaga dalam pelbagai isu. sebagai contoh isu tanah adat yang menjadi rebutan sehingga kini. Dengan perlaksanaan formula 2:1:1 yakni bajau mewakili dua kerusi iaitu Parlimen dan Dun. manakala dusun satu kerusi Dun dan seterusnya iranun memegang satu kerusi Dun. Perlaksanaan skeptik pemikiran itu memboleh ketiga-tiga suku bangsa bermajoriti di kota belud akan merasa berpuashati dan berpolitik secara aman dan harmoni.

Pendekatan itu, tidak menarik perhatian pucuk pimpinan UMNO dan BN di Sabah malah melabelkan formula itu tidak releven malah ada yang melabelkan sebagai melaga-lagakan perkauman di kota belud khususnya dan amnya di sabah. Dengan pemikiran politik sempit ahli UMNO Sabah, maka formula ini diambil kira oleh DS anwar dengan menurunkan setiap calon yang mewakili 3 suku bangsa ini iaitu saudari Munirah Majlis di parlimen 169, sdr Mustapha Sakmud di N.8 Usukan, sdr Laiman Ikin di N.6 Tempasuk ikin dan sdr Jeremmy ukuh Malajad di N.7 Kadamaian.

Muraikb meneliti setiap perkhabaran yang di bawa oleh pelbagai sumber, pencaturan UMNO / BN di kota belud telah menambah keparaan UMNO di daerah ini dengan tidak mengambilkira isu-isu yang telah lama menjadi bara dan bernanah dengan sekali lagi menurunkan calon Rahman Dahlan di P169, DSSK di Usukan, Herbet di kadamaian dan Musbah di Tempasuk. Dengan memutuskan mempertandingkan pemimpin dahulu yang mempunyai rekod baik dan buruk sebelum ini telah membawa BN ke satu tahap kritikal dan bahaya. Muraikb tidak pernah melihat apatah lagi menduga sebagai pemimpin No 1 Negara DS Najib turun ke sabah dalam menstabilkan sokongan  walhal BN menggangap Sabah adalah "fix deposit BN".  ini adalah rekod dan sejarah buat UMNO Sabah. persoalannya kenapa dan mengapa Najib mengembling tenaga benar-benar memastikan sokongan dan dokongan orang-orang sabah seperti dalam era Tun Mahathir?

Kini dari kajian peringkat awal, orang-orang Kota Belud menolak secara diam atau terang kepimpinan Rahman Dahlan di Kota Belud. dan ramai penyokong Japlin protes kehadiran DSSK yang tidak merubah pembangunan usukan dari dulu di calonkan sehingga lah sekarang. begitu juga Musbah yang menjadikan isu Agropolitan sebagai berat sebelah. Herbet dengan isu empangan tambuotun nya. Maka muraikb sekali menganlisis TIDAK MUSTAHIL pengundi akan memangkah calon yang baru yakni dari pakatan rakyat berdasarkan rekod kepimpinan UMNO di Daerah ini.

justeru itu, muraikb menegaskan bahawa pentingnya pemimpin yang di pilih dan di restui oleh bangsa dalam kepimpinan di daerah ini. Iranun yang tidak dapat di wakili oleh mana-mana pemimpin dari UMNO /BN akan menjadi duri kerana sudah dua penggal suara iranun di NAFIKAN oleh UMNO/BN kota belud mahupun di sabah. Pemesongan kotak undi dari iranun daripada mengundi MUSBAH di Tempasuk kepada keputusan mengundi Laiman mempunyai peratusan yang tinggi.sama-sama kita tunggu dan saksikan perubahan bakal merubah segala-galanya akan senario politik Kota Belud buat sekian kalinya.


2 comments:

Anonymous said...

Anwar guna formula macam mana pun, sekarang sudah kalah

Jeanne Xavier said...

Hi nama saya Jeanne Xavier dan saya seorang wanita dari Kanada, saya bekerja dengan pemerintah Kanada untuk jangka waktu yang sangat lama dan saya mampu untuk mendapatkan begitu banyak uang selama waktu saya di kantor yang dibuat berjumlah $800,000,000. dan karena itu saya memutuskan untuk berinvestasi pada pinjaman pribadi bisnis untuk membantu memecahkan masalah-masalah keuangan saya sesama manusia. saya memutuskan untuk memberikan pinjaman apapun di 2%, jadi jika Anda tertarik untuk mendapatkan manfaat dari perusahaan saya Anda dapat menghubungi perusahaan saya melalui email: jeannexavier111@gmail.com

PERHATIAN

MURAI.KOTA BELUD TIDAK BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP KOMENTAR YANG DIUTARAKAN MELALUI LAMAN SOSIAL INI. IA PANDANGAN PERIBADI PEMILIK AKAUN YANG TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKAN PRINSIP BLOGGER MURAI.KOTA BELUD. SEMUA RISIKO AKIBAT KOMEN YANG DI SIARKAN MENAJDI TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKUAN ITU SENDIRI.