Popular Posts

Friday, October 8, 2010

BENARKAH PANDIKAR MENCANTAS POLITIK RHM

Sebelum ini, penulisan saya tertumpu dengan bakal restu tan sri kepada golongan politik muda irranun yang di tafsiran akan menyambung kepimpinan irranun dalam dunia politik selepas era kepimpinan beliau. Satu pendekatan yang teliti kepada masyarakat kota belud khususnya irranun yang mengalami satu wabak delima wakil rakyat berbangsa dari suku itu untuk tampil berjuang dalam PRU nanti sebagai hulubalang irranun yang baru. Tapi di akhir ini, satu berita telah mengempak kan seluruh suku irranun dengan isu bahawa tan sri belum merelakan sesiapa untuk menerajui kepimpinan irranun melainkan anak kepada beliau yang di tonjolkan untuk menyambung karier politik nya. Seorang peneraju di beri nama roslan haji manshor(RHM) telah cuba mengukuh tembok politik nya bagi melangkah tiru jejak TSPA sebagai pemimpin irranun kini dan selamannya. Namun persoalan nya, benarkah TSPA akan sanggup mencantas karier politik sdr RHM bagi memberi ruang kepada anak beliau? Jika kenyataan itu benar, maka akan wujud satu dynasty kepimpinan irranun yang hanya di terajui oleh barisan anak, dan keluarga TSPA sendiri.

Pada 4hb yang lalu, saya menerima satu jemputan khas daripada sdr tadzul sempena rumah terbuka ABM, dengan menunaikan kewajiban jemputan, saya menghadiri dengan tenang. Namun dalam pertemuan beberapa ahli fikir irranun ketika itu, saya di bisik kan bahawa, TSPA akan mengadun bakat anaknya dengan mesin jenama tinggi untuk memberi satu tahap keyakinan kepada masyarakat irranun khusus nya dan amnya kepada masyarakat kota belud. Pengadunan bakat itu mesti di realisasikan dengan hasil pencalonan pada PRU akan datang.terfikir sejenak, bakat kepimpinan harus lahir dalam diri secara semulajadi bagi melahirkan seorang pemimpin yang betul berkarisma untuk menerajui kepimpinan. Jika, di perhalusi dengan tulus, bicara tentang bakat dan pengalaman, ramai di antara suku irranun yang berkebolehan dalam bab berpolitik. Sebagai contoh sdr tadzul radim, sdr idris kisab, sdr roslan haji manshor dan lain-lain.jika di bandingkan dengan anak kepada TSPA, jauh sekali perbezaan nya dengan penama-penama di atas.kerana dengan kuasa dan pengaruhi ayandah nya, maka akan juga di tonjolkan walau pahit di telan, manis di buang(sumber putrajaya).

Ramai penganalisa politik irranun mula mempersoalkan isu ini, di pelusuk kedai-kedai kopi India membicara tentang situasi kemungkinan ini. Namun jika ianya benar akan berlaku, maka akan wujud satu empayar kepimpinan TSPA akan mula terbina dan tercatat dalam buku politik kota belud. anak, cucu, cicit, adik, abg, dan seumpamanya akan bakal tercatat dalam buku sejarah politik irranun di kota belud.persoalan nya, adakah kebijakan politik hanya dapat di lihat dari keturunan TSPA? kemana hilangnya anak muda yang dari suku irranun yang lain? RHM? IDRIS?TADZUL? dll?.spekulasi ini hangat di bicara oleh ahli fikir suku irranun. Malah ada yang berani memberi dentuman kenyataan bahawa akan membuang undi jika anak kepada TSPA yang di calonkan kelak. Justeru, hal seumpama ini wajib di kaji dan di teliti dengan mengenapkan semua aspek kemasyarakatan dan kepolitikan di daerah kota belud.ada juga yang menuding jari menyatakan perpecahan suku irranun dalam politik hanya kerana TSPA yang menidakkan kepimpinan anak muda dari suku itu. Jika benar begitu, adakah TSPA merelakan bangsa berpecah akibat catur politiknya?jika sebaliknya, adakah TSPA sanggup mengorbankan bangsa demi kepentingan anaknya?

24 comments:

Unknown said...

murai,

sdr zamzani tidak layak wakili iranun, dia belum capai tahap yang membolehkan rakyat kota belud(semua suku)untuk mempertahan kan hak rakyat. dalam politik, bukan senang untuk di beri pengiktirafan rakyat. kalau pun TSPA boleh pimpin zamzani utk jadi wakil rakyat, dan menang di pilihan raya, itu bukan sebab sokongan rakyat dgn dia, tapi sokongan rakyat terhadap parti.

bagi saya, zamzani belum sampai tahap itu. sila kan yang lain untuk berjuang. bukan jg sy menidakkan sdr zamzani, tapi kita masih ramai lagi yang berbakat dan berpengalaman dalam dunia politik. sepak terajang dahulu dan sekarang sudah sebati dgn mereka. tapi bukan pada zamzani.

kalau betul isu ini, saya nasihatkan cari yang lain untuk betul2 melihat bangsa terbela dengan telus. terima kasih.

Unknown said...

saya tggu sdr belum pendekar bagi komen, sbb dia penyokong sumpah setia dgn TSPA dan sekutunya.

Murai.KB said...

salam sdr pendikar,

cepat rasa nya sdr2 di luar sana memberi komen, pandangan serta kritikan jika saya pamerkan di laman facebook. saya percaya, sdr pendikar adalah salah seorang pengiat facebook. walaubagaimana pun, saya hargai ulasan dan pandangan sdr.terima kasih juga saya ucapkan.

bicara tentang isu yang saya post kan, saya terkilan jika ramai bakat anak muda dari suku irranun terpaksa bekerja keras menepis halangan penghulu tetap irranun itu.

zamzani sebenarya layak memimpin tapi buka sekarang masa nya. dia perlu masa yang lebih lama untuk sebatikan diri dalam dunia politik. politik bukan mudah di pandangan mata.

Unknown said...

spekulasi sahaja, klu benar pun, apa salahnya kepada bangsa iranun. semua layak jadi pemimpin kalau mahu jadi pemimpin.tapi pemimpin yang macam mana kita impikan, macam DSSK? TSPA?DMHJ?atau najib? atau pak lah?

niat buruk mencantas ini saya juga tidak setuju lah,tidak perlu rasa nya menjatuh kan karier politik seseorangdemi menimbulkan seseorang. kalau benar TSPA ingin menenggelamkan sdr roslan, dan membangkitkan anak nya zamzani, saya katakan jangan..! kerana itu boleh memecahbelahkan bangsa.orang tan sri orang dia, orang roslan orang dia, kita tidak mahu itu berlaku. biar orang siapa tetap kita sokong sepenuhnya.demi bangsa dan demi parti.

thnks,

BELUM PENDEKAR said...

Salam Sdra Pendikar dan sdra Murai,

1. Pertamanya, terima kasih kerana sentiasa tertunggu-tunggu ulasan dari saya. Saya amat bangga kerana pada saya, ia merupakan penghormatan yang besar bahawa pandangan dan ulasan saya mempunyai impak yang besar dan bermakna khususnya kepada sdra. Bagi tujuan perbincangan ini, saya akan menjawab tulisan sdra khususnya berkaiatan isu "kebolehan zamzani" dan "tohmahan bahawa TSP mencadangkan anak beliau untuk menggantikan tempatnya".

2. Bagi isu yang pertama, Saya melihat bahawa sebenarnya sdra ini sungguh bijak kerana sdra tahu bahawa "dalam politik, bukan senang untuk diberi pengiktirafan oleh rakyat". Sdra juga saya anggap bijak bilamana mengatakan bahawa "Zamzani kononnya pada sdra belum sampai ke tahap menjadi pemimpin kerana bakat dan pengalamannya kurang berbanding ramai lagi yang lain yang pada sdra lebih berbakat dan berpengalaman dalam dunia politik. Namun demikian, dengan membuat perbandingan sedemikian rupa, Saya fikir, secara tidak langsung sdra mengakaui bahawa "politik itu bukan sesuatu yang mudah dan tidak semua orang boleh menjadi pemimpin khususnya pemimpin pilihan sdra tsbt". Dan, andai mereka yang berbakat dan berpengalan yang patut menjadi pemimpin, apakah pula nilai bakat dan pengalaman mereka yang sdra katakan tersebut berbanding TSP dan DSSK?... Saya fikir, sebelah kaki mereka berdua pun belum tentu dapat ditandingi oleh pemimpin pujaan sdra. Kalau itu hakikatnya, bukankah pemimpin pilihan sdra juga tidak layak menjadi pemimpin Kota Belud atau pemimpin Iranun?..

3. Masalah sdra ialah, sdra menggunakan ukuran yang berbeza-beza kepada orang yang berlainan. Oleh sebab itulah maka, saya fikir sampai kiamatpun analisa sdra tidak layak untuk dipercayai.. kosong dan tidak punya "substance".

4. Saya tahu sdra zamzani tidak pernah bergiat secara aktif dalam politik dan tidak cenderung untuk berpolitik. Namun demikian, terlanjur sdra membuat perbandingan antara zamzani dengan peimipin pilihan sdra, saya ingin bertanya kepada sdra; Dari sudut manakah yang sdra kata zamzani kurang dalam kepimpinan berbanding pemimpin muda pilihan sdra?.. Pelajaran? pengalaman? Budi bahasa?.... sila sdra nyatakan secara terperinci supaya kita semua jelas mengenainya. Kalau pemimpin muda pilihan sdra, sdra kata sudah sedia untuk menggantikan TSP dan DSSK kononnya, kenapa pula zamzani tidak boleh menggantikan pemimpin pilihan sdra?.. Setahu saya, nama-nama pemimpin muda yang sdra agung-agungkan tersebut juga tidaklah sehebat mana.. bakat dan pengalaman mereka biasa-biasa saja... Bahkan, Bahasa Inggeris pun tidak mahir... Macam mana nak jadi pemimpin di zaman teknologi maklumat ini.. Khuatir saya, bila jadi wakil Parlimen kelak dan di hantar ke luar negara untuk menghadiri persidangan, pemimpin pilihan sdra ini terkencing ketakutan kerana tidak pandai berkomunikasi dengan wakil rakyat atau pemimpin dari negara lain..

5. Mengenai isu kononnya TSP mencadangkan anak beliau untuk menggantikan tempat beliau kelak, saya fikir ini adalah tohmahan yang amat berniat jahat, berkepentingan dan tidak seharusnya keluar dari individu yang menganggap diri mereka "bijak" dan pejuang bangsa seperti sdra Murai dan juga KM.

...bersambung/-

BELUM PENDEKAR said...

6. Kalau perkara semudah inipun tidak dapat difahami dengan tepat oleh Murai dan KM, saya meragui kejujuran mereka dalam setiap tulisan yang mereka hasilkan yang kononnya bertujuan untuk membela rakyat... Tindakan mereka berdua, pada saya lebih kepada tujuan untuk mencapai hasrat tertentu yang sudah tidak dapat di sembunyikan lagi lantaran hawa nafsu yang sudah semakin memuncak.. Pada saya, perkara ini bukan isu sebenarnya.

7. Sdra Murai dan KM, tidak kah sdra berdua tahu bahawa di dalam sesebuah Parti, pucuk pimpinan tertinggi yang akan menentukan siapa yang akan yang akan menjadi calon dan sebagainya?.. Lalu, bagaimana agaknya seorang yang tidak mempunyai kedudukan dalam Parti boleh mencalonkan atau menamakan anak beliau sebagai pengganti? Bukankah itu tidak masuk akal? Sedangkan kedudukan dan nasib TSP dan DSSK sendiri pun belum terjamin, inikan pula nak mencadangkan nama anak sendiri.. Kalaulah TSP atau DSSK itu Perdana Menteri yakni presiden parti misalnya, maka mungkin boleh diterima akal bahawa perkara tsbt mungkin berlaku. Kenapalah agaknya orang sebijak sdra Murai dan sdra KM ini berfikiran terlalu sempit dan dangkal?..

8. Kalau benar isu nepotisme ini menjadi isu penting kepada perjuangan sdra Murai dan KM, kenapa tidak kritik apa yang dilakukan oleh Najib, Anwar Ibrahim, Lee Kwan Yew, Lim Kit Siang dan sebagainya? Bukankah mereka ini semua telah mengangkat saudara atau anak masing-masing menjadi pemimpin?.. Najib dengan Hishamuddin adalah sepupu, Anwar dan Nurul Izzah adalah Bapa dan anak, Lee Kuan Yew dan Lee Hsien Loong adalah bapa dan anak dan Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng juga bapa dan anak... Kenapa tidak kritik mereka ini yang terang-terang mengamalkan nepotisme?.. Adakah sdra tidak nampak atau sdra telah dibutakan oleh hawa nafsu serta hasad dengki yang begitu tinggi terhadap TSP mahupun DSSK?.. Amat jelas pada saya, sdra memang mempunyai niat dan tujuan tertentu..

9. Kadang-kadang saya merasa amat kasihan dengan sdra berdua.. kasihan kerana pada satu masa sdra cuba berlagak sebagai seorang intelektual yang sungguh pintar dan bijak.. tapi dalam masa yang sama, tulisan-tulisan sdra menunjukkan bahawa tahap pemikiran sdra sebenarnya tidak seberapa..

10. Akhir sekali, buat sdra Pendikar, saya tidak kisah sdra cop saya sbgi "penyokong sumpah setia TSP". Pada saya, hukumnya mudah; Kalau sdra boleh menghentam TSP, saya juga berhak mempertahankan beliau dan menghentam sdra dan pemimpin pilihan sdra juga. Dan, yang jelas, kalau setakat itu pengetahuan sdra, minta maaflah... sdra bukan tandingan saya..

Salam
BELUM PENDEKAR

Murai.KB said...

salam sdr BELUM PENDEKAR,

pertama nya juga, sy ucap terima kasih kerana sudi memberi respone sedemikian.sebenarnya sdr pendikar yg menanti komen sdr, walau bagai mana pun, sy juga turut sedia menanti setiap ulasan sdr sejujurnya.

sy nak ungkap kan, "pokok tidak akan bergoncang kalau tiada angin yang meniup". bagi sy ini bukan tohmahan, sy mendapat sumber tindak balas dari suku sakat TSPA sendiri. ok berbicara tentang zamzani anak kpd TSPA. sy tdk pernah menyatakan dlm penulisan sy, yg sdr zamzani TIDAK layak menjadi pemimpin. dan juga sy tdk menidakkan kempimpinan nya. cuma yg sy katakan seperti berikut : "TSPA akan mengadun bakat anaknya dengan mesin jenama tinggi untuk memberi satu tahap keyakinan kepada masyarakat irranun khusus nya dan amnya kepada masyarakat kota belud. Pengadunan bakat itu mesti di realisasikan dengan hasil pencalonan pada PRU akan datang." dan "Jika, di perhalusi dengan tulus, bicara tentang bakat dan pengalaman, ramai di antara suku irranun yang berkebolehan dalam bab berpolitik. Sebagai contoh sdr tadzul radim, sdr idris kisab, sdr roslan haji manshor dan lain-lain.jika di bandingkan dengan anak kepada TSPA, jauh sekali perbezaan nya dengan penama-penama di atas.kerana dengan kuasa dan pengaruhi ayandah nya, maka akan juga di tonjolkan walau pahit di telan, manis di buang."

maka nya, sy tidak pernah menidakkan kan sdr zamzani menjadi pemimpin.cuma sy bandingkan bakat,pengalaman kpd penama yg sy sebut di atas. secara reality nya, zamzani jauh ketinggalan kalau soal politik dgn mereka. juga sy mempersoal, tiada kah anak muda selain sdr zamzani? kemana anak muda irranun yg lain? itu sebenarnya yg sy cuba sampaikan.ramai memperhalusi, karier politik sdr tadzul dan roslan akan di kotori oleh DSSK dan TSPA kelak. persoalan kenapa perlu buat sedemikian?


klu sdr BP meletak kan syarat bahwasanya sesiapa yg menjadi wakil rakyat mesti lancar berbicara dlm bahasa penjajah, maka ramai di kalangan pemuda umno, umno bahagian, ajk dLL tdk fasih berbahasa inglish.jd siapa kah yg layak? politik bukan di ukur dgn bahasa, tapi bagaimana ia mampu menjadi pemimpin yg terbaik utk bangsa. bahasa inglish boleh di pelajari, bakatpengalaman DLL mesti di rasai.

sdr BP, sy adalah blogger yg bebas dari belenggu pangaruh politik, apatah lagi berkepentingan dlm politik, tidak sama sekali, sy hanya memaparkan pandangan, sy tdk akan sekali memaparkan posting jika tiada angin yg bertiup. sdr BP mengaitkan sy dgn sdr KM. sdr KM memaprkan mengenai pendapatnya, begitu juga sy. lain orang lain pendapat.

walau bagaimana pun ulasan sdr BP sangat di perlukan untuk masyarakat di luar sana mendapat perbandingan dgn tepat. sdr pro kpd TSPA dan DSSK, dan sy sebaliknya. terima kasih.


-murai.kb-

Murai.KB said...
This comment has been removed by the author.
Murai.KB said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

murai,

sdh saya cakap, sdr BP ini penyokong sumpah setia TSPA. macam pun dia tetap sokong TSPA. saya tetap pegang prinsip saya mula nya, zamzani tidak layak menjadi pemimpin apa lagi menwakili bangsa iranun. saya langsung tidak setuju.

saya akan hantar email kepada PM, jika nama ini di cadangankan nanti, saya orang pertama yg mewakili bangsa iranun membantah cadangan itu. saya mmg tidak setuju zamzani jadi wakil rakyat. dia tidak tahu apa itu politik.

BELUM PENDEKAR said...

Salam sdra Murai,

1. Terima kasih atas ulasan sdra terhadap komen saya. Sebenarnya, ulasan saya berkenaan zamzani adalah merupakan respon kepada sdra Pendikar kita yang "separuh masak" bijaknya.. Pada satu ketika dia kata orang yang tidak berpengalaman tidak boleh menjadi pemimpin, walhal dia tidak sedar bahawa orang yang dicadang dan disokong olehnya juga amat kurang pengalamannya berbanding pemimpin sediada spt TSP dan DSSK. Bukankah itu jelas membuktikan bahawa sdra kita ini bijak "separuh masak"?. Komen beliau selanjutnya yang mengatakan bahawa beliau tetap dengan pendiriannya bahawa zamzani tidak layak menjadi pemimpin KB, membuktikan sekali lagi bahawa beliau memang "separuh masak" bijaknya. Beliau ini tidak faham agaknya... bukankah telah saya perjelaskan bahawa mana mungkin TSP mencadangkan anaknya menggantikan dirinya menjadi pemimpin sedangkan nasibnya sendiri pun belum terjamin. Saya tertanya-tanya, kenapa agaknya sdra Pendikar ini takut sangat jika TSP atau anaknya tercalon?.. Mungkinkah ada isu peribadi?.. Teringat saya kepada pepatah lama yang berbunyi spt berikut "Orang mungkin akan menganggap bahawa seseorang yang berdiam diri itu bodoh, namaun andai orang itu berkata-kata dan apa yang diperkatakan itu salah, maka sah lah bahawa orang itu memang bodoh".

2. Berbalik kepada ulasan sdra bahawa "masakan pokok bergoyang kalau tiada angin"... saya fikir, tanggapan sdra amat terbatas.. untuk makluman sdra, tanpa angin juga pokok masih boleh bergoyang.. malah mungkin lebih kuat lagi... Tidak kah masuk dalam akal pemikiran sdra bahawa "monyet" juga boleh menyebabkan pokok bergoyang?... apatah lagi kalau ada banyak bilangannya... maka sudah tentulah pokok tersebut lebih kuat goyangnya berbanding oleh tiupan angin.. Justeru, jika benar sdra tidak mempunyai kepentingan politik atau tidak mempunyai motif yang tersembunyi dan jahat, sdra sepatutnya tahu membezakan samada pokok itu bergoyang kerana angin atau disebabkan oleh monyet... Apa yang saya nampak, sudahlah pokok tersebut digoyang oleh monyet, sdra juga turut mengoncang pokok tersebut supaya ianya tumbang barangkali. Tapi percayalah sdra ku Murai, pokok yang sdra tolong goyang itu bukan sebarangan pokok. Maka, bukan mudah untuk ditumbangkan.

3. Dan, untuk kesekian kalinya saya perjelaskan kepada sdra, TSP tidak pernah berbuat sesuatu seperti yang sdra katakan untuk menjadikan zamzani calon dlm PRU 13kelak. Maka, tidak perlulah memperkatakan sesuatu yang tidak benar. Begitu juga TSP dan DSSK tidak perlu "memotong jalan politik" kedua-dua pemimpin muda pilihan sdra kerana mereka berdua bukan tandingan TSP dan DSSK. Masalahnya ialah, pemikiran jumud orang spt sdra Pendikar dan sdra Murai sendiri yang sentiasa menyalahkan orang lain terutamanya TSP dan DSSK setiap kali pemimpin muda pilihan sdra tewas dalam pemilihan. Tidakkah terfikir oleh sdra bahawa mereka kalah kerana mereka tidak cukup berkualiti sebagai pemimpin?.. lalu, kenapa melemparkan kesalahan kepada orang lain andai kita sendiri yang tidak bagus?. Yang lebih menghairankan saya ialah, sdra beria-ia sangat meminta TSP merestui seseorang pemimpin muda sebagai pengganti kononnya, sedangkan dalam masa yang sama sdra seolah-olah memperlekehkan ketokohan TSP.. Apakah jenis sikap seumpama ini?... bukankah ia umpama, meminta makan kepada seseorang dan dalam masa yang sama kita menggiggit tangan orang yang memberi kita makan tersebut?.. Kalau itu sikap sdra, masihkan sdra boleh mengaku bahawa sdra ini seorang yang berakhlak mulia?.. saya meraguinya...

... bersambung/-

BELUM PENDEKAR said...

4. Bila saya bercakap mengenai keupayaan berbahasa, saya sebenarnya ingin menyampaikan mesej bahawa pemimpin yang sdra sanjung tsbt juga tidak seberapa. Maka, tidak perlulah sdra bangga-banggakan sangat.. kalau setakat "YES dan NO", itu burung Murai pun tahu... Sdra perlu faham bahawa pemimpin yang kita bincangkan sekarang ialah pemimpin yang benar-benar berkualit. Bukan Ketua Kampung... Lagipun, pengalaman politik apakah yang ada pada pemimpin pilihan sdra tsbt?.. setakat AJK Bahagian?... kalau itu yang sdra maksudkan... hehehehehe... geli hati saya dengan sdra ini.. Saya ulang sekali lagi sdra, kita cari pemimpin yang berkualiti, bukan cari ketua kampung...

5. Mengenai lebal sdra bahawa saya pro TSP dan DSSK, saya fikir itu kurang tepat... saya pro kepada pemimpin yang pada penilaian saya benar-benar berkualiti dan boleh saya banggakan. Umpama ayam sabung, kalau dibawa berlawan ditempat orang pun, ayam ini tidak bikin malu. Saya tidak mahu menyokong ayam yang belum masuk gelanggang sudah lari ketakutan..

6. Akhir sekali, kepada sdra Pendikar... kalau sdra zamzani tidak tahu apa itu politik, saya fikir sdra lebih tidak tahu lagi... sdra hanya tahu bercakap kosong saja. Saya fikir sdra juga boleh mula email kepada PM mulai sekarang... dan email lah berapa ribu kali yang sdra mahu.. mudah-mudahan PM tahu bahawa sdra ini tidak siuman... tidak pasal-pasal tiba-tiba hantar email membantah.... Tapi kalau betul pun zamzani jadi calon, apa sdra boleh buat... sdra hanya ada satu undi bukan?....hehehehehehe..

Salam
BELUM PENDEKAR

DATU SI RENGIT said...

apa yg kamu org gaduh2 kan di sini...sudah yanyuk kah kalian...bukan kah TSPPA sudah bagi restu pada SR..nah skrg sudah jdi datu (DSRMM)tgu saja PRU13..calonya pasti DSRMM....haha...

zamzani kaki rasuah n pemabuk orgnya mcmanya mau jdi pemimpin kita...setakat berbahasa ingris saja semua org pun bolih....adinda hj musrin pun bolih pakar bahasa iranun lg...si razak pun keluaran overseas jga....bibik dirumah DSRMM pun bolih ckp ingris...hahaha..

Kami sukubangsa iranun membenci pimpinan TSPPA bukan sbb kejayaannya didunia tapi sikap dan perangainya yang tidak suka orang lebih daripadanya...ingat TSPPA itu malaikat ka...dah lah bila ditegur melenting tk tentu pasal...siapa suruh dia bermusuh dengan bangsa dia sendiri...na...BP turun pandang sendiri tanya seberapa ramai org dari suku bangsa kita...tanya diorang siapa TSPPA...maka akan dengar lah olih mu wahai anak ku BP siapa tahikun kamu ini...Bukan sahaja monyet yg goyang punggung atas pokok bigfoot(Talam dua muka) pun ada sekali.....

Adakah patut org lain berpolitik dia mrh...aritu semua ketua pemuda sukubangsa kita dia panggil siap bagi duit lagi supaya jgn undi anakanda Tajul Muluk..na..apakah BP mau saya ckp kesemuanya disini....jgn nak....jgn....nti anakanda BP sendiri malu kerana ditampar dengan tahi sepinggan...hebatnya diorg ini ikut pandangan anankanda BP pada DSRMM hanya lah peluang diberikan awal olih Tuhan...rasanya kalau sama2 dpt peluang DSRMM pun bolih jd hebat juga....hahaha...

Selagi TSPPA tidak sedar selagi itu DSRMM bongkar segala masalah dirinya. Ini saja caranya kita ubah dirinya...percayalah..pemimpin yang bijak dia akan berfikir utk memperbaiki dirinya...dulu dia sudh janji nk baerubah tapi sehingga skrg pimpinannya masi bermain tahi...jangan tanya siapa DSRMM kerna diri ini amat dkt dgnnya dn juga anakanda BP...

DSRMM tidak ada keupayaan memecat atau memilih TSPPA tapi DSRMM punya kekuatan menulis....makanya tegur guna tangan dan lisan serta hati...sekalipun mampaittanu kebenaran tetap ditegakkan...

Slm perjuangan...

DATU SI RENGIT said...

apa yg kamu org gaduh2 kan di sini...sudah yanyuk kah kalian...bukan kah TSPPA sudah bagi restu pada SR..nah skrg sudah jdi datu (DSRMM)tgu saja PRU13..calonya pasti DSRMM....haha...

zamzani kaki rasuah n pemabuk orgnya mcmanya mau jdi pemimpin kita...setakat berbahasa ingris saja semua org pun bolih....adinda hj musrin pun bolih pakar bahasa iranun lg...si razak pun keluaran overseas jga....bibik dirumah DSRMM pun bolih ckp ingris...hahaha..

Kami sukubangsa iranun membenci pimpinan TSPPA bukan sbb kejayaannya didunia tapi sikap dan perangainya yang tidak suka orang lebih daripadanya...ingat TSPPA itu malaikat ka...dah lah bila ditegur melenting tk tentu pasal...siapa suruh dia bermusuh dengan bangsa dia sendiri...na...BP turun pandang sendiri tanya seberapa ramai org dari suku bangsa kita...tanya diorang siapa TSPPA...maka akan dengar lah olih mu wahai anak ku BP siapa tahikun kamu ini...Bukan sahaja monyet yg goyang punggung atas pokok bigfoot(Talam dua muka) pun ada sekali.....

Adakah patut org lain berpolitik dia mrh...aritu semua ketua pemuda sukubangsa kita dia panggil siap bagi duit lagi supaya jgn undi anakanda Tajul Muluk..na..apakah BP mau saya ckp kesemuanya disini....jgn nak....jgn....nti anakanda BP sendiri malu kerana ditampar dengan tahi sepinggan...hebatnya diorg ini ikut pandangan anankanda BP pada DSRMM hanya lah peluang diberikan awal olih Tuhan...rasanya kalau sama2 dpt peluang DSRMM pun bolih jd hebat juga....hahaha...

Selagi TSPPA tidak sedar selagi itu DSRMM bongkar segala masalah dirinya. Ini saja caranya kita ubah dirinya...percayalah..pemimpin yang bijak dia akan berfikir utk memperbaiki dirinya...dulu dia sudh janji nk baerubah tapi sehingga skrg pimpinannya masi bermain tahi...jangan tanya siapa DSRMM kerna diri ini amat dkt dgnnya dn juga anakanda BP...

DSRMM tidak ada keupayaan memecat atau memilih TSPPA tapi DSRMM punya kekuatan menulis....makanya tegur guna tangan dan lisan serta hati...sekalipun mampaittanu kebenaran tetap ditegakkan...

Slm perjuangan...

DATU SI RENGIT said...

apa yg kamu org gaduh2 kan di sini...sudah yanyuk kah kalian...bukan kah TSPPA sudah bagi restu pada SR..nah skrg sudah jdi datu (DSRMM)tgu saja PRU13..calonya pasti DSRMM....haha...

zamzani kaki rasuah n pemabuk orgnya mcmanya mau jdi pemimpin kita...setakat berbahasa ingris saja semua org pun bolih....adinda hj musrin pun bolih pakar bahasa iranun lg...si razak pun keluaran overseas jga....bibik dirumah DSRMM pun bolih ckp ingris...hahaha..

Kami sukubangsa iranun membenci pimpinan TSPPA bukan sbb kejayaannya didunia tapi sikap dan perangainya yang tidak suka orang lebih daripadanya...ingat TSPPA itu malaikat ka...dah lah bila ditegur melenting tk tentu pasal...siapa suruh dia bermusuh dengan bangsa dia sendiri...na...BP turun pandang sendiri tanya seberapa ramai org dari suku bangsa kita...tanya diorang siapa TSPPA...maka akan dengar lah olih mu wahai anak ku BP siapa tahikun kamu ini...Bukan sahaja monyet yg goyang punggung atas pokok bigfoot(Talam dua muka) pun ada sekali.....

Adakah patut org lain berpolitik dia mrh...aritu semua ketua pemuda sukubangsa kita dia panggil siap bagi duit lagi supaya jgn undi anakanda Tajul Muluk..na..apakah BP mau saya ckp kesemuanya disini....jgn nak....jgn....nti anakanda BP sendiri malu kerana ditampar dengan tahi sepinggan...hebatnya diorg ini ikut pandangan anankanda BP pada DSRMM hanya lah peluang diberikan awal olih Tuhan...rasanya kalau sama2 dpt peluang DSRMM pun bolih jd hebat juga....hahaha...

Selagi TSPPA tidak sedar selagi itu DSRMM bongkar segala masalah dirinya. Ini saja caranya kita ubah dirinya...percayalah..pemimpin yang bijak dia akan berfikir utk memperbaiki dirinya...dulu dia sudh janji nk baerubah tapi sehingga skrg pimpinannya masi bermain tahi...jangan tanya siapa DSRMM kerna diri ini amat dkt dgnnya dn juga anakanda BP...

DSRMM tidak ada keupayaan memecat atau memilih TSPPA tapi DSRMM punya kekuatan menulis....makanya tegur guna tangan dan lisan serta hati...sekalipun mampaittanu kebenaran tetap ditegakkan...

Slm perjuangan...

BELUM PENDEKAR said...

Komen dan ulasan Datu Si Rengit ni tidak ubah mcm komen orang gila. Sudah nyanyuk barangkali.. Bila yang zamzani pandai mabuk?.. Kalau diri sendiri yang kuat minum jangan fitnah orang lain... kesian Si Rengit ni... Inilah orang bilang, bila bercakapyang tidak betul maka "confirm" orang lain tahu kita bodoh tu..."

Unknown said...

tahniah kepada sdr datu si rengit,

ulasan dan komen sdr, cukup saya kagumi dan berbaur keberanian yg berapi-api. tapi dari segi bahasa itu, perlu di tapis supaya yang membaca tidak merasa dangkal sound nya..

ini mengejutkan saya, sbb setiap ulasan sdr BP, bukan main panjang lagi, yg menunjukkan beliau bagi komen sehabis habisan membela TSPA kesayangan nya itu. tapi kali ini, hanya sdr datu si rengit sahaja yang membuat sdr BP kita ini bagi komen sepatah sahaja. mana kehebatan nya membela tu? ksian sgguh..hehehe

Unknown said...

untuk sdr BP,

saya tetap dgn prinsip saya bahawa zamzani TIDAK layak bergelar wakil rakyat kota belud apa lagi mewakili suku iranun...!!!

DATU SI RENGIT said...

BP rasanya amat tersinggung sb pagarinya ini kena jolok pula....kumala ku BP kita semua tahu dan tidak perlu lgi berselindung...satu kmpung kita kenal siapa zamzani...

soal gila memang DSRMM gila...tapi gilanya bukan mcm uripen BP...DSRMM dengan bangganya berjuang demi keadilan ala...mcm Robin Hood katakan...

Sudahlah itu anak ku....berhenti lah kau menjdi URIPEN TSPPA sekeluarga....sehinggakan menempah tiket ke kebencian rakyat.....cuba lah kau tgk di mana kau sekarang....pun mau padtai sudah....hahaha

DSRMM gila mengajar rakyat melihat kebenaran...DSRMM banyak kali tegur tapi tidak mau dengar juga...jadi kuasa pena kena pakai lah.....

URIPEN ku BP, sedar2 lah tuan hamba....bukan sahaja pemabuk tauke BP tu tpi kuat main perempuan juga....ai....ckuplah....tk pasal2 kena tampat si BP ini dgn tahi dari juburnya sendiri....

Hang Tuah said...

kau itu Dato' si rengit, pandai saja bercakap. Dato kau itu Dato Kiyabusungan . Rumah kita ni berdekatan , saya pi rumah kau , kasi patah gigi kau.

apa juga kepimpinan kau selama ini, keluarga kau pun tidak ikut dengan kau.

Hang Tuah said...

dato si rengit pengkhianat org irranun

Unknown said...

assalamualaikum.. SAUDARA seislam sekalian..

sayang 1000 kali sayang..

kaum minoriti..etnik yg kecil saling berbalah..

MENGATA DAN MEMBURUK-BURUKKAN PEMIMPIN MEREKA SENDIRI Yg TELAH menaikkan martabat kaumnya dari langsung TIDAK di kenali .. tapi KINI DI PANDANG DI MATA RAMAI..

TSPA MANUSIA BIASA..
insan yg TIDAK AKAN LEPAS DARI KESILAPAN..

Sama seperti kita juga..

sedarkah kalian..terutama si datu rengit..

MENGAIBKAN TSPA..MENGAIBKAN ZAMZANI..adakah itu PERBUATAN TERPUJI?

sedangkan kita dalam islam telah di terangkan bahawa..

ADA CARA BIJAK UNTUK MENEGUR.. JGN SEKALI MENGAIBKAN..

TSPA walau bagaimana lemah di mata saudara yg membenci sekali pun..beliau lah insan yg telah MEMBUKA MATA MALAYSIA.. MEMPERLIHATKAN PADA SEMUA kewujudan IRRANUN..

MEMBUKA JALAN pada golongan2 masa kini dlm memperjuangkan politik...

kalu bukan dia.. siapa??

soal dia memilih anaknya ka..siapakah untuk menjadi pelapis dan pengganti beliau..terserah kepada TSPA..

MESIN BERKUASA TINGGI MCMNA SEKALIPUN YG BELIAU GUNAKAN.. ITU USAHA BELIAU SENDIRI.. anda semua TIDAK BERHAK UNTUK MEMPERSOALKAN.. ITU HAK BELIAU..

ANDA SUKA..ANDA SOKONG..

ANDA X SUKA..TDK PERLU SOKONG..

tp jgn sekali MENGAIBKAN.. kerana itu menjatuhkan MARUAH BANGSA KITA SENDIRI..

SOAL ANDA SEMUA MEMPUNYAI PEMIMPIN PILIHAN SENDIRI.. BUATLAH APA YG ANDA RASA PERLU..

JANGAN HANYA PANDAI MENCANANG.. BERSUARA LANTANG DISANA SINI..TP AKHIRNYA..TIADA APA-APA PENGHASILAN..

TEPUK DADA..TANYALAH IMAN~~

WALLAHUALAM~

Pu3GunungLedang said...

Salam..Tuan Murai. Seekor burung yg d kenali keceluparannya di dlm Blog ini.
Buat ulung kali saya ingin memberikan sedikit pandangan yg agak berbeza terhadap penganalisaan politik Tuan Murai dan juga analisis berupa serangan2 peribadi berbentuk kata2 celupar dari 'Tuan Pendikar' terhadap pemimpin seprt TSPA dan anakandanya Zamzani.
Terlebih dahulu, saya amat bersyukur pada Allah SWT kerana mengurniakan ramai juga 'so called' ahli 'pemikir','bijak pandai' dan ahli 'politik' di kalangan Masyarakat Irannun dewasa ini.Namun pd hemat saya,hanya segelintir yg betul2 berwibawa,berfikiran global,bukan glokal..dan berfikiran waras. Maaf saya katakan disini RAMAI yg mcm tin kosong,cakap banyak bedegar-degar..buat bising tp sebenarnya habuk pun tiada. Bersikap prejudis,menyerang secara peribadi dan agak kurang ajar kalau dalam bahasa kasarnya. Agak pengecut kerana berselindung daripada nama pena dan blog yg d hasilkan semata..
Wahai Sang Murai, saya bukanlah peminat politik secara total,bukan pula ‘Die Hard Fan’ kepada TSPA tetapi saya adalah seorg anak Irannun jati yang memerhatikan Politik Irannun dari jauh,dan sesungguhnya mengenali, memahami dan mengagumi perjuangan Politik TSPA sejak dari Ayahanda beliau.
Berbalik kpd Sejarah kepimpinan dan perjuangan IRRANUN dari dulu, dan juga bagaimana TSPA di didik oleh Ayahandanya, saya berpandangan bahawa amat mustahil bagi TSPA tergamak mencantas pemimpin muda Irranun, hanya kerana ingin menunjulkan anak beliau saudara Zamzani. Sejarah perjuangan Tuan Hj Mulia yg sanggup bergolok bergadai untuk kemajuan bangsa Irranun yg di cintainya, ada dalam darah yg mengalir dalam badan TSPA. Tuan Hj Mulia adalah salah seorg pengasas kemajuan pendidikan Irranun yg telah membina Sekolah SK Nanamun (Sekolah yg mendidik para cendikiawan Irranun yg sekarang menentang TSPA) utk memajukan anak bangsanya. Sanggup menggunakan duit sendiri utk menghantar beberapa org anak Irranun untuk mendapat pendidikan sewajarnya. Maknanya aduhai Tuan Murai seekor burung celupar, apakah masuk dek akal TSPA seorang pemimpin yg berpendidikan, penuh pengalaman, berwibawa dan cukup ‘wiser’ dlm bidang yg dicintainya ini sanggup mencantas anak sebangsanya?. Sedangkan inilah inti pati perjuangan keluarganya yang ingin menunjulkan Irranun supaya tidak di pijak oleh bangsa lain?..Fikir Tuan Murai fikir…
Walaubagaimanapun, dari sudut lain..apa yang menjadi kesalahan sgt besar pada seorg pemimpin untuk mendidik anaknya sebagai penggantinya?. Hmmm berfikiran cetek betul Sang Murai dan Pendikar ni..Agak kelakar si Pendikar ni pakai nama pangkal TSPA ‘Pendikar’ tp lagaknya mcm pengecut..hehehe. Kalau menjadi kesalahan TSPA ingin mendidik Zamzani jd pemimpin Irannun, jadi salah lah mantan PM Allahyarham Tun Razak, Lee Kwan Yeo, Anwar Ibrahim dan para pemimpin lain yang mendidik dan menunjulkan anaknya menjadi pemimpin dan bakal pengganti kepimpinan beliau. Memang benar bakat kepimpinan dan pengalaman bukan di warisi, tetapi harus di ingat AKAL FIKIRAN dan KEPANDAIAN seseorang boleh di warisi oleh si anak. Bagi saya,tiada salah bagi TSPA mula mendidik dan menunjulkan saudara Zamzani umtuk menjadi bakal pemimpin di masa kana datang. Biarlah saudara Zamzani bersaing secara sihat dgn calun2 idaman dan kesayangan Tuan Muarai tu…siapa tu..si RHM, Idris Kisab..dan ntah siapa2 lagi tu…Hmmm bila berfikir sejenak, siapa lah mereka ni di bandingkan dgn latar belakang pendidikan, pengalaman, pendedahan dlm negara dan luar negara (International Exposer), dan keperibadian ‘humble’ saudara Zamzani. Anak seorang pemimpin atasan, boleh di katakana No 3 dalam Negara, cucu kepada Pejuang bangsa..hanya pengalaman politik yang kurang..tetapi boleh di timba dengan mudah jika di iringi dgn usaha jitu dan restu Ayahandanya..Sebagai kesimpulan, jangan suka menunding jari pada org lain sedangkan belum tentu kebenarannya, jangan menyerang org secara peribadi menuduh yang bukan2, memfitnah namanya tu wahai sang pendikar yang pengecut…boleh saman MALU ni. AWAS dgn kata2 anda!

Unknown said...

saya amat bersetuju degan komen PGL..dan secara tidak langsung komen PGL membuka mata saya tentang perjuangan politik TSPA dan keluarga nya..

anak-anak iranun masa kini sememangnya berpotensi..tetapi sayang.. masih tidak cukup matang dalam memahami erti kata perjuangan bangsa itu sendiri..

sejujurnya.. lebih banyak isu mempersoalkan..mempersalahkan dan menuduh antara satu sama lain serta menjatuhkan pemimimpin(TSPA) yg bukan sahaja di KAGUMI OLEH ANAK BANGSA SENDIRI.. TETAPI DI SANJUNG OLEH ANAK BANGSA YG LAIN...

Masyarakat irranun harus bersatu padu membangun kan dan menghidupkan semula jiwa bangsa ini yang mana sering diperkatakan sejak dari dulu merupakan bangsa yg KUAT DARI SEGI KESATU PADUAN HATI.. KESAUDARAAN KERANA DARAH YG MENGALIR DLM DIRI KITA ADALAH 1..

IAITU DARAH ANAK JATI IRRANUN..


dan kepada saudara murai..andai betul mahu menyuarakan KEBENARAN..

BERANILAH TAMPIL UNTUK MEMPERKENALKAN DIRI ANDA..sahutlah cabaran yang di kemukakan..

BGITU JUGA DATU SI RENGIT
(yg hanya tahu hisap darah)
serta PENDIKAR
(yg tidak diketahui dmana kependikarannya)..

PERHATIAN

MURAI.KOTA BELUD TIDAK BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP KOMENTAR YANG DIUTARAKAN MELALUI LAMAN SOSIAL INI. IA PANDANGAN PERIBADI PEMILIK AKAUN YANG TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKAN PRINSIP BLOGGER MURAI.KOTA BELUD. SEMUA RISIKO AKIBAT KOMEN YANG DI SIARKAN MENAJDI TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKUAN ITU SENDIRI.