Popular Posts

Saturday, January 8, 2011

ADAKAH KINI TIBA UNTUK KOTA BELUD TAMPIL BERSUARA

Sejarah peradaban dunia telah banyak membuktikan kemajuan dan kemunduran sesuatu kaum sebelum dan selepas menggiat dalam aroma dunia politik. sekecilnya negara atau kaum di sebuah negara tidak menunjukkan kelemahan pada nya akan tetapi kekuatan bangsa atau negara boleh di ukur melalui strategi politik nya yakni merangkumi strategi pertahanan, perekonomian dan pentadbiran.

berbeza pula di kota belud, yang bertahun di khianati hak asasi penduduk nya oleh para pemimpin budiman, namun penduduk masih juga di telaga usang yang takut dengan bayang-bayang tanpa bersuara menegak kan "hak" sebagai rakyat di daerah itu. masalah bekalan air kepada setiap pelusuk kampung di daerah itu masih di tapuk masalah lama tanpa mengkhabarkan berita yang ianya masih dalam proses penyelesaikan. masalah keperluan asas di kota belud telah membuatkan generasi muda berfikiran luas dan kehadapan demi menunaikan hak di pilihan raya kelak ke arah yang betul.

sejak pembubaran parti USNO di lakukan dan parti BN dari tanah melayu di bawa masuk di sabah khususnya di kota belud menampak kan kepimpinan dalam parti itu belum sampai ke tahap profesional dalam menangangi masalah rakyat apatah lagi mentabdir kota belud yang di kenali penduduk nya dalam serbah kekurangan insfratruktur mahu pun keperluan asas.

kini bergantung kepada penduduk di daerah kota belud yang juga di kenali sebagai daerah yang melahirkan pejuang dahulu juga selama nya. menentukan seorang pemimpin bukan lah perkara mudah namun ianya boleh di ukur ketika ia di beri peluang mentadbir daerah selama lima tahun lama nya. adakah ia benar berjuang demi rakyat atau demi kepentingan peribadi politik nya? semua nya nyata di depan mata. UMNO-BN adalah parti politik yang suatu ketika dahulu berjuang demi bangsa nya, namun kini pemimpin yang ada dalam parti yang telah merosak kan integriti parti itu kepada rakyat yang di perjuangkan hak nya.

tinjauan yang saya buat kebelakangan ini menampak kan hasil yang memberi jawapan tepat kepada rakyat yang selama ini di khianati hak nya sebagai rakyat. mereka mahu pemimpin baru yang berada di jalan benar untuk berjuang demi rakyat nya. pemimpin yang mengangkat sumpah bersama rakyat nya walau dalam ribut katrina yang melanda, itulah sebenarnya pemimpin yang berjiwa rakyat yamg di impikan.

1 comment:

pendikar said...

mcm saya kenal baju hijau itu..nampak segak dan tampan bila di lihat secara teliti. di sebelah nya pun saya mengenali dengan baik. tapi perjuangan politik yg berbiza.

mengulas isi tulisan murai kali ini, saya rasa tersentuh bila mana murai mengatakan penduduk di kota belud berada di tapuk kehidupan yg sama. mereka tahu,lihat,dan rasa kekurangan kemudahan asas yang bertahun lama nya namun mereka masih dalam situasi yang sama. saya mmg setuju sangat dengan kenyataan ini.

oleh yang demekian, murai mengajak kita sebagai penduduk yang berhak membuka mata minda kearah modal insan yang baik akan datang. bersuara bukan tanda kita protes dgn mana-mana pihak. bersuara adalah utk memperdengarkan isi hati kita kepada pemimpin.

tapi ada juga yang berkata, kami sudah lama bersuara, tapi masih juga tidak di perduli, sampai hilang nada suara kami keluarkan. jadi persoalan nya, tunaikan hak anda pada PRU akan datang dengan bijak. kita tahu pemimpin yang berjuang untuk rakyat. semua nya adalah kerana kita sebagai rakyat bukan kerana seorang pemimpin.

PERHATIAN

MURAI.KOTA BELUD TIDAK BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP KOMENTAR YANG DIUTARAKAN MELALUI LAMAN SOSIAL INI. IA PANDANGAN PERIBADI PEMILIK AKAUN YANG TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKAN PRINSIP BLOGGER MURAI.KOTA BELUD. SEMUA RISIKO AKIBAT KOMEN YANG DI SIARKAN MENAJDI TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKUAN ITU SENDIRI.