Popular Posts

Friday, January 14, 2011

PERJUANGAN POLITIK MAYA MESTI DI TERUSKAN

Dalam mana-mana perjuangan yang ikhlas tidak akan mengenal erti lelah apatah lagi merasa penat. kritikan dan tohmahan dalam perjuangan akan menambah kehebatan bukan melemahkan proses pejuangan yang di pejuangan, apatah lagi melibatkan "hak rakyat" seumpama ini. jangan mengambil langkah untuk berhenti di sini kerana setiap pejuangan dalam membongkar penyelewengan hak rakyat oleh pemimpin yang tidak bertangungjawab akan membantu rakyat untuk memilih pemimpin yang sebenar.

kerancak kan weblog di daerah kota belud sebelum ini sungguh memberansangkan, pelbagai isu yang di keluarkan dengan bukti dan alasan yang kukuh. namun terlalu mengecewakan pembaca kerana pemimpin yang bertangungjawab menangangi isu permasalahan yang diutarakan sangat lumpuh jika di bandingkan di tanah semaenanjung nun di sana. walau bagaimana pun, di yakini bahawa pemimpin seperti ini juga mengikuti isu yang di utarakan di laman-laman blog kota belud.

pengkhabaran berita bahawa DSSK di lantik Speaker Dun Sabah telah membuatkan ramai di kalangan penduduk merasa bahawa karier politikus ini semakin mendapat tempat di arena persada politik borneo mahu pun nusantara. pertabalan sebagai CM ketua menteri yang lalu telah membuka minda penduduk sabah khususnya di kota belud kerana pemimpin politikus seperti DSSK sebenarnya mempunyai "agenda" tersendiri dalam dunia politik di sabah. kerana itu juga pemimpin ini di sandarkan sebagai politikus yang licik dan bijak mencari peluang.

di sebalik pengertian maksud pertabalan jawatan sebagai speaker dun sabah ini, ramai penganalisa mendakwah langkah ini adalah sebagai tiket pengecualian untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang. sumber mengatakan keberangkalian akan di turunkan calon baru daripada golongan pelapis yang di timbulkan di Dun usukan untuk mengantikan tempat dahulunya di mashurkan politikus licik ini kerana desas-desus arus politik kini memberi tafsiran bahawa DSSK akan kembali menapuk kepimpinan di Dun Usukan menjelang PRU13. namun semuanya adalah spekulasi politik yang belum pasti.

kerusi jawatan sebagai ketua menteri akan mula di kosongkan bila tarikh pilihan raya di umumkan oleh ahli lembaga UMNO akan datang. selain daripada mencalonkan diri untuk bertanding semula, DSSK juga mengimpikan jawatan kerusi no satu di sabah ini, namun ketidakcadangan najib oleh DSSK suatu ketika dahulu memberi impak besar kepada impian DSSK menduduki semula kerusi sebagai ketua menteri.

perjuangan politik DSSK di Kota Belud telah memberi keputusan sebahagian kepada penduduk di daerah ini untuk menidak kan kepimpinan beliau semula, dengan rekod yang tidak memuaskan penduduk terutama ketika mentadbir kota belud sangat di rasai oleh penduduk di daerah ini. pelbagai isu menyerang peribadi beliau kesan dari kebijaksanaan beliau ke arah pencaturan yang baik.

walau bagaimana pun, saya mengucapkan tahniah kepada DSSK dengan anugerah jawatan seterusnya mampu menyaingi rakan seperjuangan nya juga musuh di dalam dunia politikal iaitu DS Panglima Tan Sri Pandikar Amin Hj Mulia.

19 comments:

Mohd Ishak said...

Mungkinkah DSSK akan menduduki semula tempat KM Sabah?

tombolo said...

DSSK kini telah menjadi Speaker DUN Sabah dan pengerusi FINAS. ini menunjukkan bahawa kariernya semakin baik.

azman said...

setiap pemimpin ada kekuatan dan kebolehan tersendiri. yang penting adalah mereka dapat menjalankan tanggungjawab mereka dengan baik seperti yang diharapkan.

azman said...

perlantikan DSSk ke jwatan yang baru menunjukkan kepimpinan beliau masih diterima. apa pun, harap beliau mampu menjalankan tugas beliau dengan baik.

Jason said...

DSSK is appointed because he is capable in performing his job well.

Jason said...

I just hope he is able to cope with 2 important job position.

Anonymous said...

pelantikkan itu menunjukkan jasa, tenaga dan pegalaman luas beliau masih diperlukan.

Anonymous said...

biasanya manusia akan sentiasa memperbaiki kelemahan atau kesilapan mereka dari masa ke semasa. oleh itu tidak adil untuk kita menghukum seseorang pemimpin berdasarkan reputasi masa lampau beliau jika hari ini beliau telah membuktikan kecermelangan beliau dalam setiap langkah yang dipilih.

Anonymous said...

hasil dan usaha berterusan dari beliau yang membawa kepada kejayaan karier DSSk dalam politik negeri Sabah.

onong said...

Tidak dinafikan bahawa alam maya merupakan pendekatan yang terbaik untuk memperbaiki hubungan politik.

Ezef said...

Yes, of course. Do we need to turn back time now?

Paquin said...

Kita harapkan Datu Salleh dapat menjalankan tanggungjawabnya dengan sempurna bagi jawatan yang disandangnya kini.

Paquin said...

Nasib seseorang tu sukar dijangka. Memang takda yang mustahil jika beliau jadi CM sekali lagi.

Paquin said...

Namun bagi saya semuanya terpulang pada rakyat. Saya yakin rakyat tahu memilih yang terbaik utk masa depan Sabah.

Paquin said...

Siapaun yang jadi CM Sabah, saya cuma harap beliau adalah yang terbaik utk Sabah dan mampu memastikan Sabah terus berkembang maju.

Paquin said...

Apapun, kita tunggu dan lihat sajalah perkembangan beliau nanti.

Velove said...

Perjuangan tidak akan terhenti begitu saja tanpa ada pengorbanan.

chimchim said...

It should be a continuous effort.

Nemia said...

Ah huh, this is a big one!

PERHATIAN

MURAI.KOTA BELUD TIDAK BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP KOMENTAR YANG DIUTARAKAN MELALUI LAMAN SOSIAL INI. IA PANDANGAN PERIBADI PEMILIK AKAUN YANG TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKAN PRINSIP BLOGGER MURAI.KOTA BELUD. SEMUA RISIKO AKIBAT KOMEN YANG DI SIARKAN MENAJDI TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKUAN ITU SENDIRI.