Popular Posts

Saturday, February 19, 2011

ALMUDIN KAIDA DAN SOKONGAN MASYARAKAT IRANUN


Setakat artikel ini ditulis, politik Iranun masih berada dalam persimpangan, teutama apabila ketiadaan Tan Sri Pandikar Amin dalam struktur politik negara. Hanya berbekalkan kepada jawatan YDP Dewan rakyat,nyata TSP sudah tidak punya keupayaan utuh untuk memimpin politik Iranun. Di saat ini, sandaran terletak d pundak Almudin Kaida yang berjawatan Timbalan Presiden PBS bagi Kouta bumiputera Islam. Namun Almudin buknalah seorang wakil rakyat bahkan 'nasib' politiknya berantung kepada sejauhmana PBS mendapat 'kelonggaran' menambah kouta kerusi pada PRU 13 akan datang. Jika PBS masih dengan kouta asalnya, ada kemungkinan Alumdin Kaida juga hanya 'memanaskan' bangku simpanan pada musim itu.

Jika ini berlaku, Iranun sekali lagi akan terus kehilangan wakil dalam percaturan politik Najib, sekaligus suku minoriti di Kota Belud ini akan terus terpinggir. Inilah akibat dari tabiat telalu 'selesa' dengan pencapaian individu sehingga penyambung zuriat kepimpinan Iranun terbantut perkembangannya. Siapa yang patut disalahkan?

Kalau perkara sebaliknya berlaku yakni Almudin mendapat tempat dan dicalonkan, Iranun tentunya mempunyai harapan besar dalam mengikuti percatuan politik di Kota Belud. Itupun kalau Almudin dicalonkan di Kota Belud. Kalau tidak ,sukar untuk digambarkan keadaan politik Iranun seterusnya.

Justeru itu, Iranun tidak ada pilihan lain selain dari memberi sokongan kepada Almudin Kaida yang dilihat sealiran denga parti pemerintah. memang diakui bahawa ramai juga yang berjnak-jinak dengan politik pembangkang, namun Iranun raanya 'ditadirkan' untuk tidakmendapat tempat di persada politik pembangkang. Jika itu yang berlaku, Almudin Kaida satu-satunya wakil Iranun yang akan memikul beban bangsanya , sama ada akan membawa ke lembah 'kehinaan' atau ke mercu kejayaan dalam politik negeri Sabah.

Walaupun ada pihak-pihak tertentu dalam PBS menaruh harapan supaya Almudin dicalonkan di PRK Batu Sapi yang lepa, namun ia tidak menjadi kenyataan kerana yang lebih diutamakan ialah 'kemenangan' dan bukannya 'memberi peluang kepada pemimpin muda dan berjawatan dalam Parti PBS. Diramalkan, jika PBS tidak juga menurunkan Almudin pada pRU 13, ada baiknya Almudin memikirkan halatuju politiknya, supaya sokongan Iranun akan terus berkekalan. Itupun terpulang kepada empunya diri, kerana yang lebih merasa adalah diri sendiri.

3 comments:

Papanuk said...

murai oh murai..

ini gambar kan dari mana kau dapat ah..

dalam gambar itu bukan saja itu Almudin tapi itu Roslan dgn Razak..macam mana orang Irranun sokong sbb Mereka ini pernah tentang Tan Sri Pandikar..orang2 kuat TSP tidak akan menyokong pemimpin ini..

Papanuk said...

lagi satu baik Almudin masuk UMNO supaya orang Irranun ikut dia..kan

Sniper said...

Masyarakat Iranun sokong Almudin???kau saja yang sokong...pasola...

PERHATIAN

MURAI.KOTA BELUD TIDAK BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP KOMENTAR YANG DIUTARAKAN MELALUI LAMAN SOSIAL INI. IA PANDANGAN PERIBADI PEMILIK AKAUN YANG TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKAN PRINSIP BLOGGER MURAI.KOTA BELUD. SEMUA RISIKO AKIBAT KOMEN YANG DI SIARKAN MENAJDI TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKUAN ITU SENDIRI.