Popular Posts

Sunday, January 24, 2010

MALAYSIA DAN DAP


By: JESSELTON TODAY

DALAM Konvensyen Kebangsaan DAP baru-baru ini, Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng memperkenalkan slogan terbaru DAP iaitu ‘Middle Malaysia’ yang membawa konsep moderasi dan lebih toleransi berdasarkan semangat kerjasama dan persepakatan.

Slogan ini memperjuangkan negara Malaysia yang sama rata. Lebih kurang 1Malaysia saja, cuma diubah ayat di sana-sini, baru sekarang DAP sedar kepentingan semangat toleransi, perpaduan dan kesama rataan antara kaum di Malaysia?

Kalau DAP ingin mempraktikkan ‘Middle Malaysia’ ini, baik mereka mulakan di dalam parti mereka sendiri. DAP ini nama saja parti berbilang kaum (berdasarkan sejarah penubuhan) tetapi kalau ditengok betul-betul macam parti Cina saja kerana perjuangan mereka lebih berat untuk memperjuangkan nasib satu kaum iaitu kaum Cina sahaja.

Saya bukan berniat ‘racist’ cuma parti ini kelihatan keliru dengan sejarah parti sendiri yang asalnya ‘multi-racial’ tetapi kemudian ‘one-race only’. Contoh yang senang kita lihat, sewaktu negara gempar dengan kematian mengejut Teoh Beng Hock, DAP dengan pantas menuduh kerajaan sebagai bertanggungjawab tetapi apabila negara kemudian gempar dengan kematian mengejut seorang pelajar universiti berbangsa Melayu, DAP membisu seribu bahasa.

Satu contohnya lagi, isu Kg Buah Pala, kerajaan Pulau Pinang yang dikuasai DAP hanya endah tidak endah dalam menolong penduduk kampung tersebut kerana penduduk yang terlibat bukan dari kalangan kaum Cina.

Lihat saja wakil DAP tunggal di Sabah, Dr Hiew yang rajin sekali keliling Sabah mencari kesilapan kerajaan namun parlimen beliau sendiri terabai yang mana kontraktor untuk projek pembangunan ‘Waterfront’ di Kota Kinabalu dikenakan tindakan kerana tidak mendapat kelulusan EIA sebelum melakukan kerja-kerja di pinggir laut.

No comments:

PERHATIAN

MURAI.KOTA BELUD TIDAK BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP KOMENTAR YANG DIUTARAKAN MELALUI LAMAN SOSIAL INI. IA PANDANGAN PERIBADI PEMILIK AKAUN YANG TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKAN PRINSIP BLOGGER MURAI.KOTA BELUD. SEMUA RISIKO AKIBAT KOMEN YANG DI SIARKAN MENAJDI TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKUAN ITU SENDIRI.