Popular Posts

Sunday, October 24, 2010

BENARKAH PENGUNDI MUDA NADI KEMENANGAN KEPADA UMNO

Dalam sesebuah Negara yang membangun,para penganalisa telah menyuarakan bahwa pembangunan murni sesebuah Negara boleh di lihat awalnya kepada golongan muda dalam sesebuah Negara itu.di kata kan golongan muda adalah peneraju kepimpinan dalam Negara yang rancak membangun namun ia bergantung kepada “tabiat” golongan muda itu sendiri. “Golongan muda adalah aset penting kepada Negara” begitu lah lontaran kata-kata pemimpin umno kepada kabinet nya. Benarkah kerana kepimpinan golongan muda kini, pemimpin veteran tergugat kepimpinan nya? Adakah generasi muda lebih berkaliber kepimpinan nya atau sebaliknya? Jika kepimpinan golongan muda di luar dari laluan skop utama kepimpinan Negara, maka wajar lah pemimpin tua gusar hati nya kepada generasi pewaris.

Sejumlah tujuh (7) juta pengundi di Negara adalah golongan muda, namun setiap hala tuju keinginan golongan ini sememangnya susah untuk di tafsirkan. Mereka menyuarakan laungan “perubahan” dalam kepimpinan. Adakah laungan itu adalah satu tanda keruntuhan umno?, atau “perubahan” yang di maksudkan adalah mewarisi seni gerak kepimpinan politik tanah air? Sebab itu di katakan, golongan muda kini sukar di definisikan keinginan nya.

Pada PRU 12 yang lalu, Negara telah menyaksikan satu perubahan undi generasi ini di seluruh Negara dengan kekalahan yang teruk dalam pilihan raya umum tersebut. Dalam perhimpunan umno baru-baru ini yang saya sendiri telah saksikan, ketua pemuda umno telah menyuarakan akan kegusaran dalam kepimpinan umno pusat kepada golongan ini dan sebaliknya para pemimpin pusat seharusnya membuka ruang tapuk kepimpinan golongan ini dengan lebaran yang lebih luas.

Namun, ramai pemimpin yang melabelkan kepimpinan muda adalah “gila kuasa” “tidak sabar” dan sebagai nya. Jika golongan mudah siap siaga dengan lembing menentang hujah pembangkang, jika golongan muda membawa semangat membidas tomahan pembangkang dan jika golongan muda membantu pemimpin sedia ada menepis serangan pembangkang. Adakah penjenamaan sebagai “gila kuasa” kepada golongan muda yang di berikan? Dan wajarkah golongan muda di sekat kepimpinan nya?

siapakah golongan muda di kota belud yang tersepit dengan pencaturan pemimpin terulung di kota belud? sdr tadzul di cantas karier nya oleh TSPA sendiri. sdr barur hanya di guna pakai oleh DSSK dalam kerelevenan politik nya. maka benar lah golongan muda kini mampu mengugat kewibawaan kepimpinan tua masa kini.

9 comments:

Unknown said...

TSPA TAKUT ANAK NYA ZAMZANI TIDAK TERCALON SBB ITU DIA MENOLAK GOLONGAN PEWARIS MUDA YANG MENYERLAH KEPIMPINAN NYA. DATUK MUSBAH PULA SORONG ITU ROSLAN UNTUK KASIH MATI ITU POLITIK TSPA. DATUK SALLEH KASIH HIDUP BARUR SUPAYA BARUR KASIH MATI POLITIK ITU MUSBAH.PENDEK KATA UNDI RAKYAT BERBELAH BAGI. KITA SEBAGAI RAKYAT MESTI KASIH MATI JUGA PERMAINAN KOTOR MEREKA2 INI. JANGAN TUNGGU LAMA2..PILIHAN RAYA SUDAH DEKAT.

BELUM PENDEKAR said...

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahhahahahahahhahahahhahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha.... Ulasan di atas adalah ulasan seorang penganalisis politik paling tersohor di Kota Belud.. Ulasan dia bercelaru mcm pemikiran orangnya juga... hahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahhahahhahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahahahahahahahhahahaha

Unknown said...

saya tuju kan kepada semua pembaca dan penulis blog.

reality nya dahulu, sebelum MO mengatakan bahawa BELUM PENDEKAR adalah TSPA. lihat buka mata terang-terang, dan fikir betul-betul. banding komen BELUM PENDEKAR DAHULU DAN KINI. dahulu nya komen dan ulasan nya tersusun teratur menunjukan juga peribadi seorang YDP speaker dewan rakyat yg berkelulusan undang-undang.

tetapi setelah MO mengatakan bahawa BELUM PENDEKAR ADALAH TSPA dgn di buktikan dgn hujah dan penggunaan ayat dan sebagainya. lihat sekarang komen nya, berbentuk kebodohan, ketawa panjang dan sebagainya. dengan TUJUAN apa, supaya pembaca dan penulis tidak percaya dengan tomahan MO itu. murai kau cakap sy jangan menimbulkan provokasi, sekarang lihat dan baca komen BELUM PENDEKAR@TSPA. berubah bukan. itulah kau dengan BP sama saja.harap murai puas hati dengan komen BELUM PNEDEKAR @ TSPA itu. dia menunjukan diri nya "bodoh". hakikat nya juga dia mmg "bodoh". dia ingat rakyat di kota belud bodoh tidak tahu menilai semua ini. sudah lah BELUM PENDEKAR,hentikan permainan bodoh ini. rakyat kota belud hanya mentertwakan perbuatan bodoh ini.


hahahaha..hantu....hahahaha bp@tspa..hahahaha

BELUM PENDEKAR said...

Sdra Murai,

Komen di atas juga adalah komen PALING PALING BODOH dan BONGOK yang pernah saya baca.... hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahahhahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahahhahahahahahahahahahahahahahhahahhahahahahhahahahahahah...... Komen yang baik hanya boleh diberi kepada ulasan orang yang ada standard... kalau mcm ulasan sdra kita yang bongok ni... hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahaha.... tidak payahlah bagi komen-komen yang standard... buang karan saja.... hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahah

Salam
BELUM PENDEKAR

BELUM PENDEKAR said...

Sdra Murai,

Kalau memang kita sudah tahu orang tertentu hanya tahu makan bangkai, takkan lah pula kita menghidangkan "makanan" seperti kek coklet dan sebagainya. Dah terang-terang lah orangitu makan bangkai saja, maka kita bagilah bangkai kepada dia... tidak begitu sdra Pendikar?...
hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha

pendekarwati said...

Saudara Perut dan Pendikar,

Saya rasa kekandaku Belum Pendekar gelak besar kerana beliau rasa yang kalau diberi penjelasan yang teratur dan logik pun (sebagaimana beliau buat selama ini) bloggers mcm saudara takkan faham dan TIDAK MAHU FAHAM!!

Kalau BODOH, boleh diajar.. Tetapi kalau BODOH dan DEGIL... sampai akhirat pun tidak boleh diajar!!

Sekian,

BELUM PENDEKAR said...

Adinda Pendekarwati,

Itulah bezanya antara orang-rang seperti kita dengan orang seperti PERUT dan PENDIKAR ni... Orang seperti kita akan memberikan komen dan ulasan berdasarkan fakta tetapi orang seperti "manusia berdua" ni memberikan komen dan ulasan berdasarkan emosi dan perasaan yang nampaknya terlalu personal.

Dan, benarlah telahan adinda bahawa kekanda gelak besar sebab kekanda sangat-sangat gelihati dengan komen mereka berdua ni... analisis politik mereka sangat-sangatlah "BODOH".... Kekanda terbayang, kalaulah mereka ini yang jadi pemimpin, barangkali inilah yang mereka akan lakukan kepada orang lain. Sebab itulah maka mereka menyangka orang lain juga akan berbuat demikian...

Pemimpin yang berjiwa besar spt TSP dan DSSK tidak akan melakukan perkara serta tindakan sebodoh itu.

Salam hormat dari kekanda,
BELUM PENDEKAR

Sniper said...
This comment has been removed by the author.
Sniper said...

perut dan pendikar gagal memimpin emosi sendiri, apalagi memimpin orang lain?

PERHATIAN

MURAI.KOTA BELUD TIDAK BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP KOMENTAR YANG DIUTARAKAN MELALUI LAMAN SOSIAL INI. IA PANDANGAN PERIBADI PEMILIK AKAUN YANG TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKAN PRINSIP BLOGGER MURAI.KOTA BELUD. SEMUA RISIKO AKIBAT KOMEN YANG DI SIARKAN MENAJDI TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKUAN ITU SENDIRI.