Popular Posts

Friday, October 29, 2010

SUARA PERJANJIAN 20 PERKARA SABAH MESTI DI TEGAK KAN

Selama ini rakyat Malaysia khususnya di sabah dan Sarawak telah di bisukan dengan pelbagai strategi pemimpin yang menganaktirikan sabah dan Sarawak dengan menenggelamkan isu autonomi kekayaan bumi sabah dan Sarawak. Merujuk sejarah penyatuan sabah dan Sarawak dalam semenanjung tanah melayu, sebelum sabah menyertai Malaysia, sabah telah meletakan satu syarat iaitu perjanjian 20 perkara yang perlu di kekal kan oleh pemimpin di sabah kepada semenanjung sebagai kerajaan pusat/persekutuan, manakala Sarawak hanya meletakkan 18 perkara. Namun sudah menjangkau 45 tahun masa berlalu, autonomi ini masih belum terlaksana, sebaliknya semua hasil kekayaan bumi sabah dan Sarawak di kaut oleh kerajaan persekutuan. merujuk kepada pemberian “royalti” kepada negeri sabah, hanya sebanyak 5% sahaja di berikan kepada sabah dan sarawak daripada hasil minyak nya. Sedangkan negeri sabah adalah negeri yang kaya dengan hasil buminya. Kayu balak? Minyak? Di manakah kepentingan 20 perkara negeri sabah kerajaan persekutuan meletak kannya?

Kerajaan sememangnya memandang enting kepada rakyat sabah, dengan mengamalkan konsep “membeli” kepada rakyat sabah khususnya. Konsep ini sememangnya bertujuan untuk menutup “mulut” rakyat sabah dalam menangani isu autonomi ini. Hakikatnya, rakyat sabah di pergunakan oleh pihak kerajaan untuk kepentingan mereka dengan hanya menghulurkan RM100, RM200 di akhir kempen dengan itu juga undi rakyat terus menyebelahi pihak kerajaan. Dengan kelebihan yang ada pada kerajaan untuk “membeli” rakyat, maka UMNO-BN mengelarkan Sabah dan Sarawak sebagai “fix deposit” kepada BN. Adakah begitu murah maruah pendirian rakyat sabah sehingga mengadai negeri sendiri dengan nilai wang ringgit?

Dengan kegusaran pemimpin pusat mengenai isu ini, ramai di kalangan mereka menyuarakan untuk mengkaji semula perjanjian 20 perkara ini. Namun kerajaan pusat tidak mempunyai kuasa untuk mengkaji balik perjanjian itu, sebaliknya rakyat sabah mempunyai kuasa “mutlak” untuk melaksanakan sebarang semakan dalam perjanjian itu. Kini rakyat sabah perlu sedar dan bangkit untuk menyuarakan “hak” sebagaimana termaktub dalam perjanjian 20 perkara itu. Isu ini bukan lagi “omongan” kosong untuk rakyat sabah akan tetapi ianya harus di suarakan demi menegakkan “hak” bumiputera sabah sebagai rakyat di Malaysia mengikut lagu dalam perjanjian itu. Adakah rakyat sabah masih dalam igauan?

ISI KANDUNGAN PERJANJIAN 20 PERKARA

Point 1: Religion

While there was no objection to Islam being the national religion of Malaysia there should be no State religion in North Borneo, and the provisions relating to Islam in the present Constitution of Malaya should not apply to North Borneo

Point 2: Language

§ a. Malay should be the national language of the Federation

§ b. English should continue to be used for a period of 10 years after Malaysia Day

§ c. English should be an official language of North Borneo for all purposes, State or Federal, without limitation of time.

Point 3: Constitution

Whilst accepting that the present Constitution of the Federation of Malaya should form the basis of the Constitution of Malaysia, the Constitution of Malaysia should be a completely new document drafted and agreed in the light of a free association of states and should not be a series of amendments to a Constitution drafted and agreed by different states in totally different circumstances. A new Constitution for North Borneo (Sabah) was of course essential.

Point 4: Head of Federation

The Head of State in North Borneo should not be eligible for election as Head of the Federation

Point 5: Name of Federation

“Malaysia” but not “Melayu Raya”

Point 6: Immigration

Control over immigration into any part of Malaysia from outside should rest with the Central Government but entry into North Borneo should also require the approval of the State Government. The Federal Government should not be able to veto the entry of persons into North Borneo for State Government purposes except on strictly security grounds. North Borneo should have unfettered control over the movements of persons other than those in Federal Government employ from other parts of Malaysia into North Borneo.

Point 7: Right of Secession

There should be no right to secede from the Federation

Point 8: Borneanisation

Borneanisation of the public service should proceed as quickly as possible

Point 9: British Officers

Every effort should be made to encourage British Officers to remain in the public service until their places can be taken by suitably qualified people from North Borneo

Point 10: Citizenship

The recommendation in paragraph 148(k) of the Report of the Cobbold Commission should govern the citizenship rights in the Federation of North Borneo subject to the following amendments:

§ a) sub-paragraph (i) should not contain the proviso as to five years residence

§ b) in order to tie up with our law, sub-paragraph (ii)(a) should read “7 out of 10 years” instead of “8 out of 10 years”

§ c) sub-paragraph (iii) should not contain any restriction tied to the citizenship of parents – a person born in North Borneo after Malaysia must be federal citizen

Point 11: Tariffs and Finance

North Borneo should retain control of its own finance, development and tariff, and should have the right to work up its own taxation and to raise loans on its own credit.

Point 12: Special position of indigenous races

In principle the indigenous races of North Borneo should enjoy special rights analogous to those enjoyed by Malays in Malaya, but the present Malaya formula in this regard is not necessarily applicable in North Borneo

Point 13: State Government

§ a) the Chief Minister should be elected by unofficial members of Legislative Council

§ b) There should be a proper Ministerial system in North Borneo

Point 14: Transitional period

This should be seven years and during such period legislative power must be left with the State of North Borneo by the Constitution and not be merely delegated to the State Government by the Federal Government

Point 15: Education

The existing educational system of North Borneo should be maintained and for this reason it should be under state control

Point 16: Constitutional safeguards

No amendment modification or withdrawal of any special safeguard granted to North Borneo should be made by the Central Government without the positive concurrence of the Government of the State of North Borneo

The power of amending the Constitution of the State of North Borneo should belong exclusively to the people in the state. (Note: The United Party, The Democratic Party and the Pasok Momogun Party considered that a three-fourth majority would be required in order to effect any amendment to the Federal and State Constitutions whereas the UNKO and USNO considered a two-thirds majority would be sufficient.)

Point 17: Representation in Federal Parliament

This should take account not only of the population of North Borneo but also of its size and potentialities and in any case should not be less than that of Singapore

Point 18: Name of Head of State

Yang di-Pertua Negara

Point 19: Name of State

Sabah

Point 20: Land, Forests, Local Government, etc.

The provisions in the Constitution of the Federation in respect of the powers of the National Land Council should not apply in North Borneo. Likewise, the National Council for Local Government should not apply in North Borneo.

Kini semuanya terpulang kepada rakyat sabah untuk memikirkan dan menilai perjanjian ini, jika selama ini alpa, bangkit lah bersuara, jika selama ini lalai, maka betulkan lah, kelangsungan negeri sabah di bawah bayu terpulang kepada rakyat nya bagaimana untuk mepertahankan hak yang selama ini di ceroboh dan di ketepikan oleh kerajaan persekutuan.

6 comments:

Unknown said...

rakyat sabah mesti meyuarakan 20 perkara ini momentom kerajaan persekutuan dalam melaksanakan dasar sebagaimana dalam perjanjian 20 perkara itu. semua rakyat mesti mengetepikan fahaman politik masing2 utk proses penuntutan hak perjanjian itu. penyokong umno-bn, pkr, sapp, pbs dimana suara keberanian kamu?

BELUM PENDEKAR said...

Salam,

1. Ai na, mana sudah si Perut sama si Pendikar ni.... Senyap saja.... Bagilah komen sikit... Kesian si murai susah-susah di karang korang dua ndak bagi komen pulak.. Tolonglah bg komen.... Please.... Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahhahahahhahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahhahahhahahahahhahahahhahahahahahhahahahahahhahahhahahahahhahahahahha......

Murai.KB said...

sdr sharifdol, ulasan sdr ada benarnya. terima kasih.

sdr belum pendekar.kira nya saya teringin membaca ulasan sdr belum pendekar dalam isu kali ini.dahulunya sy merasa cabaran dari sdr dlm ulasan yg panjang lebar, namun akhir-akhir ini sdr seakan akan menyembunyikan sesuatu daripada pengetahuan saya sebagai pengendali blog murai.kb juga kpd pembaca dengan ulasan sedemikian.

isu ini hangat di perdebatkan di PRK batu sapi. malangnya perdebatan antara datuk yong dan datuk musa tdk di realitikan. jadi sy mengambil keputusan bagi melontarkan hujah, namun pelontaran ini bukan bermotifkan politik tapi atas kapasiti saya sebagai rakyat sabah.

moga paparan kali ini membawa seluruh rakyat sabah khususnya dan am nya di daerah kota belud berfikir dengan waras atas isu yg saya paparkan. kami mahu "hak" bukan jawatan.


salam hormat.
murai.kb

Unknown said...

eh lucu nya komen belum pendekar kita ini..hahaha..ketawa kita semua..hahahaha..barangkali dia takut bagi penjelasan dgn isu ini sbb berpuluh tahun sdh dia mengaku pemimpin iranun tapi masalah autonomi ini pun tdk dapat di bela nya..kesian sungguh sdr kita ini, nyanyuk barangkali, alah tua sdh bah. tapi dia ini belajar undang2 mcm mn pula tengelam akal dgn kuasa kerajaan persekutuan.hahahahaha..mmg dungu..hahahahahahahaha



hahaha BP @ TSPA hahahaha @ hantu hahahahahaaahhahahahahaaha

tippy said...

MESTI, SABAH KENA TUNTUT HAK SABAH. TIADA SABAH & SARAWAK, SIAPALAH MALAYA!

Anonymous said...

Sudah kena brain wash oleh Biro Tata Negara bah tu.

PERHATIAN

MURAI.KOTA BELUD TIDAK BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP KOMENTAR YANG DIUTARAKAN MELALUI LAMAN SOSIAL INI. IA PANDANGAN PERIBADI PEMILIK AKAUN YANG TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKAN PRINSIP BLOGGER MURAI.KOTA BELUD. SEMUA RISIKO AKIBAT KOMEN YANG DI SIARKAN MENAJDI TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKUAN ITU SENDIRI.