Popular Posts

Saturday, May 26, 2012

MAJLIS RAMAH MESRA BUKAN CERAMA PERDANA



Selaku yang hadir pada malam ramah mesra Datuk Rahman dan Datuk Musbah bertempat di kawasan perkarangan rumah sdr Roslan Manshor yang juga merangkap ketua pengerusi Majlis ramah mesra tersebut. Bunyi antonasi “ ramah mesra” sudah tentu terpahat di minda kita bahwa akan berlaku satu kemesraan dan komunikasi antara pemimpin dan rakyat. Namun perkara tersebut tidak berlaku apabila penduduk yang hadir sekitar 300 orang hanya duduk dan mendengar ceramah dari wakil rakyat yang berucap dengan bangga nya.
Majlis di mulakan dengan laungan “ hidup UMNO” sebanyak tiga kali dan bukan nya doa seperti mana majlis rasmi tertentu dan di ikuti nyanyian lagu negaraku dan lagu Barisan Nasional. Kemudian doa selamat pula di menutupi pembukaan majlis itu. Ucapan di mulakan oelh sdr Roslan Manshor selaku ketua pengerusi majlis ramah mesra pemimpin bersama rakyat. Beliau menerangkan bahwa tohmahan pakatan rakyat yakni golongan muda di kawasan daerah mengundi tamau-merabau di sapu oleh pakatan adalah tidak benar, bukti nya sekitar 20 orang anak muda telah mengiringi kereta mewah wakil-wakil rakyat dalam perjalanan ke mari. Ucapan beliau di akhiri dengan mengingatkan janji dan permohonan yang di buat oleh penduduk kg Tamau-merabau  kepada dua orang wakil rakyat untuk mempertimbangkan kelulusan nya.
Murai tidak mengulas panjang ucapan sdr roslan, akan tetapi saya ingin mengulas tindakan Datuk rahman yang memilih isu Nasional sebagai modal ucapan nya semalam. kita sendiri tahu, yang hadir semalam seramai 300 orang anggaran adalah 90% golongan veteran yakni orang-orang tua. Secara harfiah, bagaimana isu nasional seperti 20 perkara boleh di bangkitkan dalam ucapan beliau? Datuk seri Anwar Ibrahim dan Lim Kit siang juga di dedahkan kepada golongan tua ini. Tidak cukup dengan isu itu, beliau membangkitkan isu LGBT kepada golongan tua ini. Di mana rasionalnya sebagai seorang Ahli parlimen membangkitkan isu-isu nasional kepada penduduk yang hadir? Seharusnya rahman membangkitkan isu-isu besar seperti kelewatan Sk Tamau dan isu Tanah Adat Rampayan ( NCR) kepada penduduk untuk menerangkan kedudukan sebenar dan respone kerajaan pusat terhadap isu ini. Tapi rahman sedikit pun tidak menyentu apatah lagi mengulas panjang isu ini. Yang hadir adalah orang-orang tua, adalah tidak logic jika membangkit isu terlalu nasional sehingga membangkitkan isu perang di Negara Thailand dan filifina. Kenapa harus membandingkan walhal isu di kawasan daerah mengundi Tamau-merabau ini masih lagi di tengelamkan dan di perlambatkan? Penduduk ingin mendengar apakah pembangunan dan frasaran baru di tamau ini dan isu-isu baru yang timbul?

menyentuh ucapan Datuk musbah pula, beliau membangkit isu-isu lama seperti isu Agropolitan dan jelapang padi di daerah ini. Apakah isu kelewatan Sk Tamau yang besar dan penting ini beliau tidak Nampak dan tahu? Ini soal kepentingan awam yakni pendidikan anak-anak kampong tamau dan sekitarnya. Soal bekalan air bersih 60% telah dapat di atasi dengan pemasangan batang paip di setiap tepi jalan menuju ke pekan kota belud. Penduduk bersyukur dengan perubahan yang di bawa masuk oleh UMNO di Kampung itu. Akan tetapi ada isu-isu yang penting beliau ketepikan dan langsung tidak mengulas dan menyentuh isu ini yakni Sk Tamau? Apakah  kehadiran Datuk Musbah sekadar memperdengarkan kejayaan beliau kepada penduduk tamau dan sekitar bagi meraih sokongan undi pada pilihan raya umum ke 13 nanti jika beliau di calonkan? Walhal di mula ucapan sdr roslan telah menekan isu pengabaikan permohonan insfrastruktur para penduduk seperti pukat, jala, bot dan sebagai nya tidak mendapat perhatian daripada datuk Musbah sendiri sedangkan sudah 4 tahun berlalu beliau menajdi Adun N.6 Tempasuk.
Murai merasa program seumpama ini jika diadahkan benar-benar seiring dengan kehendak penduduk untuk lebih ramah dan mesra antara pemimpin dan rakyat. Apa yang boleh di bandingkan program seumpama ini adalah sebuah cerama perdana wakil rakyat atau di simbolik kan dengan kempen awal wakil rakyat kepada penduduk. Seharusnya pada malam itu penganjur yakni sdr roslan selaku ketua pengerusi majlis tersebut menyediakan satu ruang komunikasi antara penduduk dan wakil rakyat. Sesi soaljawab antara wakil rakyat dan penduduk akan dapat merapatkan lagi silaturahim sesama dan wakil rakyat juga dapat mendengar sendiri secara “direct” keluhan dan permasalahan penduduk sebenar tanpa mengunakn system perantaraan seperti sdr roslan sampaikan di akhir ucapan beliau.

No comments:

PERHATIAN

MURAI.KOTA BELUD TIDAK BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP KOMENTAR YANG DIUTARAKAN MELALUI LAMAN SOSIAL INI. IA PANDANGAN PERIBADI PEMILIK AKAUN YANG TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKAN PRINSIP BLOGGER MURAI.KOTA BELUD. SEMUA RISIKO AKIBAT KOMEN YANG DI SIARKAN MENAJDI TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKUAN ITU SENDIRI.