Popular Posts

Monday, May 28, 2012

KG LILUD MUNDUR DARI PEMBANGUNAN BN

Dalam pilihan raya umum ke 12 telah timbul isu kawasan kampung ini cenderung kepada parti pakatan rakyat. dalam tohmahan, haji manshor telah mengesahkan tindakan segelintir penduduk kampung yang menyokong pembangkang. keputusan piliharan raya juga telah membenarkan kenyataan ini di mana calon dari kawasan ini sdr Awg Laiman mendapat tempat di hati penduduk di situ dengan memberikan status kekalahan kawasan daerah mengundi Tamau kepada Datuk musbah.

tanda protes undi yang beralih arah peti undi itu adalah tindakn penduduk Lilud yang telah jemu dengan pelbagai janji yang di berikan sebelum pilihan raya lagi. beramcam-macam janji wakil rakyat yakni mengaspalkan jalan, bekalan air berish. rumah PPRT kepada yang layak dan banyak lagi 
permohonan yang di abaikan oleh wakil rakyat masa itu. 

sudah mencapai 30 tahun pemerintahan UMNO di daerah kota belud, namun kampung yang tidak jauh dari pusat pekan ini di sajikan kepada kita bahawa dalam konteks pembangunan, kampung ini terlalu mundur dan daif jika di bandingkan dengan kampung-kampung yang berdekatan. jalan raya tidak berTar, tiada talian telepon, bekalan air bersih tidak ada, rumah yang tidak ada bekalan elektrik dan masalah kemiskinan sangat membelenggu penduduk yang tinggal di kampung itu. rumah yang terlalu daif dan uzur masih lagi di diami. tanpa satu lawatan khas membasmi  kemiskinan yang di lakukan oleh pihak kerajaan dan wakil rakyat, penduduk disitu masih mengharapkan pembangunan akan di bawa masuk walaupun kepastian itu tidak mencapai peratusan yang tinggi. bak kata orang menunggu " bulan jatuh ke riba".

soal menyokong kerajaan ataupun wakil rakyat sememangnya tidak timbul dan bberlaku kepada wakil rakyat, kerana, pemimpin yang memdapat mandat dari penduduk seharusnya membawa pembanguna yang di salurkan oleh kerajaan tanpa mengira kepartian. nama nya pun sudah wakil rakyat bukan wakil parti bermakna menjadi tanggunjawab semua wakil rakyat untuk membasmi segala masalah yang selama ini membelenggu penduduk Lilud ini. namun, perkara itu berlalu di telan masa tanpa di beri perhatian oleh mana-mana pihak mahupun wakil rakyat, penduduk Lilud setiap hari hidup dalam kedaifan tanpa keselesaaan. Datuk Musbah langsung tidak menjenguk kawasan ini walaupun sekali selama beliau menjadi wakil rakyat tempasuk. apatah lagi Datuk rahman sebagai Ahli palimen Kota Belud.




kini telah menjadi tanggungjawab sdr Awg Laiman untuk membuka rantai belenggu penduduk kampung Lilud itu bagi merasai keselesan dalam mengharungi pahit getir kehidupan. memilkul tanggungjawab ini bukan senang tapi kerana Kampung lilud akan di tempuhi jua. malang nya modal depan mata tidak di manfaatkan oleh sdr Awg Laiman dengan semaksimum nya. Kini Kg Lilud adalah JENTERA BERAT pakatan rakyat di kota belud. akibat jemu dengan janji-janji pembangunan semasa pilihan raya, maka, penduduk di situ mengalih arah sokongan kepada pakatan rakyat. murai bangga punyai warga masyarakat yang berpendirian dan demokrasi.

No comments:

PERHATIAN

MURAI.KOTA BELUD TIDAK BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP KOMENTAR YANG DIUTARAKAN MELALUI LAMAN SOSIAL INI. IA PANDANGAN PERIBADI PEMILIK AKAUN YANG TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKAN PRINSIP BLOGGER MURAI.KOTA BELUD. SEMUA RISIKO AKIBAT KOMEN YANG DI SIARKAN MENAJDI TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKUAN ITU SENDIRI.